Què és el Bo Social

Què és el Bo Social

El bo social és un descompte aplicat per les comercialitzadores de referència als clients que tinguin la consideració de consumidor vulnerable. Actualment, hi ha dos tipus de bo social, que es percebran de manera conjunta:

  • Bo social elèctric, amb descompte en la factura d’electricitat per a consumidors vulnerables.
  • Bo social tèrmic, amb ajudes per als consumidors vulnerables que disposin de bo social elèctric, destinat a calefacció, aigua calenta sanitària o cuina.

Com es prepara la sol·licitud?

Com es prepara la sol·licitud?

Quins són els requisits?

Coneix els requisits que has de complir per poder sol·licitar el bo social aquí.

Quina documentació cal presentar?

Assegura’t de reunir tota la documentació necessària per presentar.

Com s’emplena la sol·licitud?

Pots baixar i emplenar el formulari des d’aquí o, si ho prefereixes, acudir a les nostres botigues.

Com envio la sol·licitud?

Tria el canal que més s’adapti a les teves necessitats.

Bo social elèctric

Bo social elèctric

El bo social elèctric és un mecanisme de descompte a la factura elèctrica, fixat pel Govern, amb l’objectiu de protegir determinats col·lectius de consumidors econòmicament o socialment més vulnerables. 

El  Reial decret 897/2017, de 6 d’octubre de 2017, preveu totes les condicions i criteris socioeconòmics necessaris per accedir a aquest bo social. També el Reial decret 15/2018, de 6 d’octubre, amplia i millora les condicions indicades en el RD 897. Així mateix, el Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, introdueix modificacions i preveu nous col·lectius beneficiaris del bo social.

També el Reial decret llei 18/2022, de 18 d’octubre, pel qual s’aproven mesures de reforç de la protecció dels consumidors d’energia i de contribució a la reducció del consum de gas natural en aplicació del «Pla + seguretat per a la teva energia» (+SE), estableix una nova categoria de beneficiaris del bo social (a les cases de treballadors amb baixos ingressos particularment afectats per la crisi energètica) i estableix increments en els límits màxims de consum, així com increments en els percentatges de descompte del bo social.

Si actualment ets beneficiari del bo social continuaràs mantenint el dret a percebre el bo social fins que es produeixi el seu venciment. Arribat aquest moment, si continues complint els requisits per ser considerat consumidor vulnerable/vulnerable sever i no pertanys al col·lectiu de família nombrosa, de manera automàtica percebràs el bo social durant dos anys addicionals (una única pròrroga).

En qualsevol moment, podrà sol·licitar l’aplicació del bo social sota les noves condicions, la renovació de les quals cada 2 anys serà automàtica de manera indefinida, sempre que es compleixin els requisits contemplats en la normativa d’aplicació (RDL 6/2022).

Fins al 30 de juny de 2024, els descomptes del bo social seran els següents (RDL 8/23):

  • Consumidor vulnerable: el descompte serà del 65%
  • Consumidor vulnerable sever: el descompte serà del 80%
  • Bo social d’electricitat per a les cases de treballadors amb baixos ingressos (bo social justícia energètica): el descompte serà del 40% [aplicació temporal fins al 30 de juny de 2024 del bo social d’electricitat a les cases de treballadors amb baixos ingressos particularment afectats per la crisi energètica. Aquesta categoria de bo social no té dret al bo social tèrmic (RDL 8/23)].

Perquè un consumidor d’energia elèctrica pugui ser considerat consumidor vulnerable, ha de complir algun dels requisits següents:

  •  Que la seva renda o, en cas de formar part d’una unitat de convivència, la renda conjunta anual de la unitat de convivència a què pertanyi sigui igual o inferior a 1,5 vegades l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM) de 14 pagues. Quan la unitat de convivència estigui formada per més d’una persona, el multiplicador de renda respecte a l’índex IPREM de 14 pagues s’incrementarà en 0,3 per cada membre addicional major d’edat que conformi la unitat de convivència i 0,5 per cada menor d’edat de la unitat de convivència. Es considera unitat de convivència la constituïda per totes les persones que resideixin en un mateix domicili i que estiguin unides entre si per vincle matrimonial o com parella de fet en els termes de l’article 221.2 del text refós de la Llei general de la Seguretat Social, o per vincle fins al segon grau de consanguinitat, afinitat, adopció, i altres persones amb les quals convisqui en virtut de guarda amb finalitats d’adopció o acolliment familiar permanent. En cap cas, una mateixa persona no podrà formar part de dues unitats de convivència o més (1) (2).
  •  Estar en possessió del títol de família nombrosa.
  •  Que el mateix consumidor i, en el cas de formar part d’una unitat de convivència, tots els membres de la unitat que tinguin ingressos siguin pensionistes del Sistema de la Seguretat Social per jubilació o incapacitat permanent i estiguin percebent la quantia mínima vigent en cada moment per a aquestes classes de pensió, i no percebin altres ingressos la quantia agregada anual dels quals superi els 500 euros.
  •  Que el consumidor o algun membre de la seva unitat de convivència sigui beneficiari de l’ingrés mínim vital, d’acord amb el que estableix la Llei 19/2021, de 20 de desembre, per la qual s’estableix l’ingrés mínim vital.

(1) Així mateix, quan la renda del titular del punt de subministrament, o en cas de formar part d’una unitat de convivència, la renda conjunta anual de la unitat de convivència a la qual pertanyi, sigui igual o inferior a 2 vegades l’IPREM de 14 pagues i superior a 1,5 vegades l’IPREM de 14 pagues, es considerarà amb dret al bo social [aplicació temporal fins al 30/06/24 del bo social d’electricitat a les llars de treballadors amb baixos ingressos particularment afectats per la crisi energètica. Aquesta categoria de bo social no té dret al bo social tèrmic (art.10 RDL18/2022)].

(2) Els multiplicadors de renda respecte de l’índex IPREM de 14 pagues establerts s’incrementaran, en cada cas, en 1 sempre que s’acrediti alguna de les circumstàncies especials següents: Que el consumidor o algun dels membres de la unitat de convivència tingui discapacitat reconeguda igual o superior al 33%; Que el consumidor o algun dels membres de la unitat de convivència sigui víctima de violència de gènere, conforme a l’establert en la legislació vigent; Que el consumidor o algun dels membres de la unitat de convivència tingui la condició de víctima de terrorisme, conforme a l’establert en la legislació vigent; que el consumidor o algun dels membres de la unitat de convivència es trobi en situació de dependència reconeguda de grau II o III, conforme a l’establert en la legislació vigent o que la unitat de convivència està integrada per un únic progenitor i, almenys, un menor.


IPREM: Indicador Públic de Rendes Múltiples.

Requisits necessaris per ser consumidor vulnerable sever. Quan, complint els requisits anteriors, el consumidor i, en el seu cas, la unitat de convivència a què pertanyi tingui una renda anual inferior o igual al 50 % del llindar que correspongui, el consumidor serà considerat vulnerable sever. Així mateix, també serà considerat vulnerable sever quan el consumidor, i, en el seu cas, la unitat de convivència que pertanyi tingui una renda anual inferior o igual a una vegada l’IPREM a 14 pagues, en el cas que es trobi en la situació de l’apartat c, o dues vegades el mateix en el cas que es trobi en la situació de l’apartat b.

Quan l’Administració autonòmica o local els serveis socials de la qual estiguin atenent al consumidor que tingui la condició de vulnerable sever, assumeixi almenys el 50 per cent de l’import de la seva factura a PVPC previ a l’aplicació del descompte per bo social, i el pagament quedi acreditat davant del comercialitzador de referència en el termini de cinc mesos des de l’emissió de la factura.

En trobaràs més informació a la secció de preguntes freqüents de bo social.

Baixa aquí el formulari per al bo social

Emplena, signa i envia el formulari i en un termini estimat de fins a 10 dies
rebràs una resolució a través del correu postal.

Baixa aquí el formulari per al bo social

Baixa aquí el formulari per al bo social

Envia la sol·licitud a través d’aquests canals

Envia la sol·licitud a través d’aquests canals

Àrea Clients

Pots emplenar més ràpid la sol·licitud des de l’Àrea Clients, on ja hi haurà part de les teves dades i podràs adjuntar còmodament la documentació

Correu electrònic

Envia el formulari juntament amb la documentació a: bonosocial@comercializadoraregulada.es

Botiga Naturgy

Demana cita prèvia a la teva botiga Naturgy, on pots emplenar la sol·licitud i lliurar la documentació requerida

Correu postal

Envia el formulari juntament amb la documentació a:

Comercializadora Regulada
Bo social
Apt. núm. 61084
28080 Madrid